سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترین دستیار دانش بردباری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :3
کل بازدید :11065
تعداد کل یاداشته ها : 56
103/2/29
10:21 ع

 

شرکت های اعتبارسنجی

شرکتهای اعتبارسنجی متعددی در دنیا فعالیت می کنند اما معروفترین و مهمترین آنها موسسات معتبر Standards and Poor’s    ، Moody’s و Fitch هستند .

1- شرکتS&P  : این شرکت درسال 1941 از طریق ادغام Poor’s Spublishings Standar Statistics تاسیس شد . شرکت فعالیتهای خود را با شخصی بنام Henry Varnum شروع کرد و هم اکنون دارای اطلاعات زیادی درمورد ابزارها و بازارهای مالی است . S&P اطلاعات سرمایه گذاری ارزشگذاری، تحلیلگری و اظهار نظامی خود را بفروش می رساند معروفترین محصول آنها همان شاخص 500 S&P است.

ارزیابی موسسه S&P دارای علامت مثبت و منفی بوده که رابطه مستقل میان هر رده درجه اعتباری را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، علامت مثبت نشان دهنده درجات بالاتر و علامت منفی بیانگر درجات پایین‌تر است. از این رو درجه AA- از مرتبه پایین‌تری نسبت به درجه AA برخوردار بوده، با وجود این که هر دوی آنها در رده AA قرار دارند.

 2- خدمات سرمایه گذاران Moody’s:

خدمات این شرکت شامل رتبه بندی ، تحقیق و تحلیل ریسک Moody’s Investor Services برای اوراق بدهی می باشد. این شرکت تعداد 17 نمایندگی درسراسر جهان دارد و رتبه بندی اعتباری اوراق بدهی بیش از 100 کشور را انجام می دهد .   Moody’s همچون S&P از ترکیبی از فاکتور های کمی و کیفی برای رتبه بندی استفاده می کند. در ارزیابی‌های به عمل آمده از سوی موسسه Moody’s از پسوندهای عددی 1، 2، 3 برای بدهی‌های بلندمدت استفاده شده که در این رابطه عدد 1 بهتر از 2 و عدد 2 دارای مرتبه بالاتری نسبت به عدد 3 است. برای مثال، ارزیابی‌های موسسه Moody’s با درجات A1 و A2 و A3 معادل درجات موسسه S&P که به صورت A+ و A و A- نشان داده شده و ارزیابی می‌‌شوند.


3- سومین شرکت بزرگ رتبه بندی Fitch Reding نام دارد که بیش از 75 کشور حیطه فعالیتهای آن را در بر میگیرد. همچون سایر آژانس های رتبه بندی Fitch نیز سطح وسیعی از اوراق بدهی شرکتها ، موسسات مالی ، شهرداریها ، شرکتهای بیمه و دولتها را پوشش می دهد . درسال 1997 Fitch توسط Fimalie   ، شرکت ارائه کننده خدمات حمایتی کسب وکار در پاریس بطور کامل تصاحب شد. بعدها از سال 2000 این شرکت بازار رتبه بندی خود را با تصاحب شرکت Duff & phelps   ، یک شرکت رتبه بندی آمریکایی ، گسترش داد. بمنظور تعیین رتبه دولتها ، شرکت Fitch ابتدا یک پرسش نامه حاوی سوالاتی درمورد اطلاعات خصوصی درباره سطح بدهی ودیدگاه کارمندان درباره میزان توان آنها در پرداخت بدهی هایشان برای کشور مورد بررسی می فرستند . هدف از این اقدام بدست آوردن داده های حساس غیرعمومی است که بعداً چارچوب مصاحبه هایشان را براساس این اطلاعات تنظیم می کنند.

جالب اینجاست که بازار رتبه سنجی اعتباری به طور تقریبی در انحصار چند شرکت است و در حال حاضر شرکت دیگری نیست که بتواند به رقابت با این سه غول اعتبارسنجی بپردازد. شرکت های کوچکتر که در زمینه رتبه بندی فعالیت دارند معمولا جهت کسب حسن شهرت و به دست آوردن دل ناشران اوراق بهادار رتبه اعتباری اوراق آنها را یک یا دو درجه بالاتر از سه شرکت اصلی رتبه بندی اعلام می کنند.

وظیفةاصلی مؤسسات رتبه بندی،تعیین احتمال نکول ناشردرایفای تعهدات مالی مربوطه است. این رتبه ها،درحقیقت ابزارمدیریت ریسک سرمایه گذاران ونهادهای اعتباری محسوب می شوندونقش بسزایی دراین زمینه ایفامی کنند.صنعت رتبه بندی اعتباری،به دلیل گسترش بازارهای مالی طی سالهای اخیررشدروزافزونی داشته است.

ازسوی دیگر،به دلیل تأثیررتبه های اعلام شده توسط این مؤسسات  برتصمیم گیریهای سرمایه گذاران،ناشران ونهادهای     قانونگذار،نظارت برفعالیت این مؤسسات اهمیت زیادی یافته است.

 رتبه های اعتباری

رتبه های اعتباری سه آژانس اصلی رتبه دهی متفاوت است. هم از حیث معیارهای رتبه دهی و همچنین از لحاظ نماد . جداول زیر ارزش های چندگانه رتبه بندی اعتباری و همچنین نحوه رتبه بندی این شرکت ها را با توجه به احتمال پرداخت تعهدات مالی ناشران در موعد مقرر  نشان  می دهد.


 عوامل تاثیرگذار در رتبه اعتباری

مهمترین عواملی که در رتبه اعتباری تاثیر می گذارند عبارتند از:

سابقه رفتار پرداخت اقساط : اعلان ورشکستگی و یا عدم پرداخت اقساط می تواند بر رتبه اعتباری تاثیر بگذارد . هر چه این اتفاق به زمان حال نزدیکتر باشد تاثیر آن در کاهش رتبه بیشتر است.

مقدار بدهی : در صورتیکه میزان بدهی ناشر از سقف اعتباری وی نزد بانک بیشتر باشد تاثیر شدیدی بر رتبه اعتباری می گذارد.

سابقه اعتباری: هرچه مدت فعالیت حساب بیشتر باشد ، تاثیر بهتری بر رتبه اعتباری دارد .

نوع اعتبار: در صورتیکه وام از موسسات مالی غیر معتبر اخذ شده باشد بدلیل در دسترس نبودن اطلاعات معمولا رتبه اعتباری وام گیرنده را کاهش می دهد .


موفق باشید